Going on a little trip..

På senaste tiden har jag funderat på en grej: Vad har jag för intressen/hobbys? Frågan har kommit upp när jag har skrivit mitt CV eller när någon frågar. Oftast har jag svarat: att umgås med mina och Johans gemensamma vänner...
Jaa, sen då? Vara ute i naturen med våra gemensamma vänner..
Nu har jag iallafall kommit fram till vad mitt största intresse är: Resor! Det är verkligen det bästa jag vet. Att först skriva en packningslista och sen följa den (och kanske fylla på med lite fler grejer ändå). Sen när man äntligen ska åka iväg till arlanda/skavsta pirrar det sådär skönt i hela kroppen.
Jag tycker ändå jag har hunnit resa en del under mina 20 (snart 21) år:

Den första resan jag minns är när jag var i Marbella med min familj. Min morfar ägde, tillsammans med sin bror, en lägenhet där fram till bara något år sedan.
Eftersom jag inte var mer än 4-5 år kommer jag inte ihåg så mycket. Jag vet att jag frågade hur länge vi skulle vara där, och mamma förklarade att det hade snart gått en vecka, så vi skulle snart åka hem.
Det jag minns starkast ifrån resan är när vi var på Johnnys Bar (världens bästa familjerestaurang). Jag ställde alltid mitt dricksglas på kanten av bordet och lyckades slå ner det med armbågen. Detta hände vid samtliga besök. Sista kvällen när vi hade satt oss vid bordet stod Johnny och hans fru i dörröppningen till köket med sopborste och skyffel i högsta hugg och vinkade glatt till oss.

199something (minns inte vilket år det var) åkte vi tillbaka dit med Moster+familj+kompis till kusin. Jag och Angelica skrev en lapp som vi gömde under en kruka. Det var ett litet meddelande till nästa gång vi skulle åka dit.
En av dagarna när vi badade kände jag att det började brännas i "underlivet". Jag gick upp ifrån vattnet brändes det mer och mer. Jag grät konstant i säkert 30 minuter o hade ont i flera timmar efteråt. Det visade sig att jag blivit bränd av en bränn-manet, som sedan sköljdes upp på land. Jättestor var den.

2001 åkte samma gäng tillbaka för att fira Ballo (mosters man) som fyllde 40 år. Jag minns inga intressanta detaljer, mer än att vi hade trevligt och att det var varmt och skönt!

Nånstans däremellan åkte familjen Karlkvist till Skottland för att titta på Henke Larsson när han spelade i Celtic. Bodde på ett bed&breakfast hotell och åt Engelsk frukost för första gången. Häftigt att gå på en sån där mitt-i-säsongen-spelar-ingen-roll-match och ändå var det 55.000 pers på läktarn (tror jag att det var iallafall)

2005. Nästa resa jag minns är resan till Rom. Vi samlade ihop ett gäng som skulle överraska morfar på hans 60årsdag. Han fick veta att han skulle resa, men fick inte veta var eller att vi skulle vara där.
Vi andra åkte redan dagen innan. På morfars födelsedag hade vi köpt picnic och slagit oss ner på en kulle med utsikt över Colosseum. Med hjälp av mobiltelefon lyckades vi beskriva vägen för Elsie utan att morfar fattade något. När vi såg honom ställde vi oss alla upp och sjöng. Han blev väldigt överraskad och väldigt glad! Det blev ganska mycket vandring när vi gick igenom halva Rom för att se massa sevärdheter. En mycket lyckad resa.

2006 var det dax för en ny resa till Marbella. Denna gång med familjen och Johan. Det jag önskade mig mest av allt i födelsedagspresent det året var att Johan skulle få följa med till Spanien. På min födelsedag var Johan och såg gun's N roses, men det gjorde inget för jag fick det jag ville. Johan fick följa med.

2007 åkte vi tillbaka igen. Mamma, Pappa och Patrik åkte 5 dagar tidigare än oss, så vi sågs där. Sol, bad och Johnnys! Pappa, Patrik och Johan fiskade krabbor medan jag låg på en klippa och solade/nästan somnade. Underbart att vakna av att bli nerstänkt av vågorna som slår mot piren. Mamma låg mest på stranden och läste böcker.

2008 lyckades jag ock Johan släpa med oss Tedh och Nathalie. Ditresan blev lite lagom kaotisk. Vi var på bio kvällen innan för att fördriva tiden. Vi skulle åka hemifrån mitt i natten för planet skulle lyfta redan 06:50. vi hade en redig tur att mamma såg att planet var försenat 10 timmar. Sovmorgon iallafall. Väl framme var Johans resväska sprucken längs hela sidan, och ovanpå det missade vi sista bussen med 20 minuter. DRYGT! 30*C och hög luftfuktighet! Vi tog en taxi som var på väg att köra ihjäl oss, men han valde istället att köra oss till fel hotell. Därifrån fick vi GÅ med väskor och allt UPPFÖR på helt värdelös asfalt. Det hade typ varit lättare att gå med alla saker på en grusväg. Väl framme i lägenheten upptäckte jag att jag glömt min penicillin för halsen som jag hade fått. Sist men inte minst: KACKERLACKA! Det finns inget äckligare kryp på hela jorden!! Efter ett hysteriskt anfall där alla känslor kom fram kunde vi lägga oss och sova.
Veckan var jättetrevlig, en av de bästa resorna jag gjort tror jag. (Utom resedagen och urinvägsinfektionen på 3.e dagen) Skönt att kunna sitta på balkongen o äta chips o dricka nåt gott o njuta av värmen! Härligt!! Längtar tillbaka

2009 gjorde vi ett mindre lyckat försök att dra med oss Tedh o Nathalie igen, men dom ville inte åka till värmen igen. Kan man ju förstå med tanke på hur röda dom blev av att vara i solen.
Istället åkte jag och Johan till San Agustín på Gran Canaria. Vi bodde på ett scandinaviskt lägenhetshotell som heter Norcopia. Vi hann med att åka på delfinsafari, bli spelberoende, äta jättegod mat, bli attackerade av en rocka när vi badade och bara ha det mysigt tillsammans! Dit skulle jag kunna tänka mig att åka igen! Jättetrevlig personal och inga kackerlackor! (utom på gatorna till köpcentret med det kan ju inte dom rå för!) :)

2010 då? Jag är väldigt suger på att åka till Grekland. Typ Rhodos eller nåt! Hoppas att jag kan skrapa ihop pengar och lyckas tjata tillräckligt mycket på Johan! :)

OJ vilket långt inlägg det blev. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om ämnet, men det får bli en annan dag! :)

"If I gave you the truth, would it keep you alive?"

XXX


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0