Politik och skit

Det är egentligen inte så ofta jag pratar om politik och sånt, men när jag gör det blir jag ofta engagerad, om inte annat jävligt intresserad - speciellt om det är något jag verkligen bryr mig om. Debatter mellan partiledare tittar jag på av precis samma anledning jag tittade på Ricky Lake eller Jerry Springer, för det är i stort sett bara en jävla talk show dit folk kommer för att kasta skit på varann. Det enda som saknas är en örfil här och där.
Men något som upprört och engagerat mig den senaste tiden är tiggeriet. Jag vet inte om det bara är jag som haft den upplevelsen att tiggeriet på gatorna ökat kraftigt på senaste tiden?

Visst, under alla år (typ 10) som jag åkt kommunalt i Stockholm har det funnits såna tiggare som inte säger något utan delar ut lappar på tåget. De lägger en lapp på lediga stolar, på lappen står nästan alltid samma/liknande story: "Jag är en fattig man/kvinna. Jag har två barn varav ett har leukemi och jag behöver ha pengar till behandling. Snälla ge mig en slant"-ish. När de sedan kliver av tåget ringer de till någon - med den senaste versionen av iPhone. 
Men sedan jag började plugga har jag upplevt att tiggeriet i Stockholm har ökat något fruktansvärt. Det är personer som sitter med en eller flera filtar, en pappmugg från McDonalds eller SevenEleven och en väldigt dyster min. De tittar på en som en skadad hundvalp och säger: "please, please, give me money", med någon brytning. Först såg jag några stycken, men förra veckan gick jag genom tunnelbanan från ena sidan av Skanstull till en annan, vid strax-innan-9-tiden. Det tar mig ungefär exakt 4 minuter och jag hann se 7 tiggare. Idag är jag var i Salems Centrum såg jag 2 personer sitta och tigga vid varsin utgång till centrumet - något som är helt nytt.

För ett litet tag sedan började jag fundera på vad det är som upprör mig angående detta. Jag kunde inte sätta fingret på om det handlar om en känsla av otrygghet, om jag tycker synd om dem, bara tycker att det känns otrevligt ungefär som om de var skadedjur (viktigt här är att jag inte anser dem vara skadedjur, bara samma känsla av att inte vilja ha dem där, precis som med skadedjur) eller om det helt enkelt handlar om ett dåligt samvete. Då ifrågasatte jag mig själv: Varför i helvete ska jag ha dåligt samvete? 1. Jag har faktiskt jobbat/gör något för att tjäna egna pengar, och är inte beroende av att någon ska ge mig pengar.(även omm jag är sjukt bortskämd och ofta får pengar av mamma och pappa) 2. De har faktiskt gjort ett val att sätta sig där. "Vaddå valt själv, vad skulle de annars göra?!" -kanske du tänker nu. Det finns många argument om att de har det ändå bättre där de sitter än i sitt hemland, de har inget val o.s.v. Men jag håller faktiskt inte med. Möjligtvis om det är så att de är hotade till livet om de inte sitter där, men jag anser att det finns många andra alternativ. Om de t.ex. sökte hjälp att lära sig språket skulle de till slut kunna söka ett jobb och komma på fötter. Skulle de få hjälp? Är alla dessa tiggare illegala invandrare? Hur gör man då? "Skickar" man hem dem? Om inte, hur tar Sverige hand om dem?

Jag har valt att aldrig ge pengar till någon tiggare. Det handlar inte om att jag är snål, eller fattig student, utan jag tänker att: om alla som hade möjlighet skulle ge pengar till tiggare skulle det verkligen löna sig för dem, och därmed skulle troligtvis tiggeriet öka ännu mer och iochmed det skulle det ändå inte löna sig... (Krångligt förklarat men du kanske förstår ändå?)

Du som nu tror att jag kommit fram till ett svar på vad/hur och varför jag känner såhär kan tänka om. Det har jag inte. Det är en ständig diskussion i mitt huvud. Jag har kommit fram till att jag tycker att tiggeri borde vara förbjudet. Det gynnar ingen att de sitter där, för ärligt talat, hur mycket tjänar de om dagen? Och hur mycket av dessa pengar går till någon annan än just den som sitter där? It aint a win-win, that's for sure...
Många av dessa män och kvinnor som tigger är storväxta, något jag direkt förknippar med att man har det gott ställt - eller iallafall så mycket att man inte skulle behöva tigga på gatan. 

Det finns så sjukt mycket frågor som jag inte kan svara på. T.ex. Vems ansvar är det att se till att dessa tiggare "försvinner" från gatan - Då menar jag vem ser till att de slipper tigga? 

Jag skulle uppskatta en VETTIG politisk debatt om detta ämne, för på alla sätt och vis är det ett problem som någon måste ta itu med snarast!

XXX

Kommentarer
Postat av: Mamma

Klokt och vettigt resonemang. Åh lite "laddat".. Skicka det till DN debattsidan. Du är toppen på att skriva!

Svar: Tack du! :) Ska se om jag kan få iväg det! :D Puss
J-Ho

2014-03-11 @ 20:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0